Friday, 1 March 2013

Mencari Cinta Allah

Sesuatu yang tak terluah kadang-kadang memang Allah sengaja nak kita simpan dalam hati,sebab Dia nak kita luah padaNya... ~~

MENGADU PADA ALLAH



Bismillahirrahmaanirrahiim....

Manusia itu sentiasa ada tempat untuk mengadu. Tidak kira dimana dirinya berada. Mengadulah..Apabila hati kita dilanda keresahan, kebimbangan dan kegusaran, pasti kita akan mencari tempat untuk mengadu akan apa yang kita rasakan.
Tujuan mengadu itu adalah untuk kita berkongsi rasa dan
perasaan. Mengadu itu membuatkan kita merasa tidak bersendirian. Kerana kita yakin, ada orang lain yang mendengar segala rasa didalam jiwa. Walaupun mungkin ada yang tidak faham. Tetapi, sering kali juga kita sebagai manusia lupa mengadu kepada Allah SWT yang menyebabkan segala apa yang telah kita rasai. Semua perasaan itu, adalah datang daripada Dia. Oleh kerana kelemahan manusia itu sendiri, selalu sahaja manusia membelakangkan Dia yang sedia untuk Mendengar setiap masa.Manusia sentiasa ada tempat untuk mengadu.
Kita sering Terlupa ALLAH dalam hidup kita, kan. Saya akuinya. Di dalam sebuah Hadis Qudsi, pernah diceritakan bahawa apabila seorang hamba berdoa disertai dengan tangisan, maka ALLAH akan memberitahu dan menyuruh malaikat untuk menangguhkan permintaannya. Kerana apa? Kerana kata ALLAH, ALLAH rindu pada pengaduan yang bersungguh-sungguh seperti itu. ALLAH rindu, wahai sahabat sekalian. Subhanallah.

Hakikat yang perlu kita terima dan akui sebagai seorang manusia adalah, kita ini sering melupakan ALLAH SWT dalam hidup kita. Bahkan, tidak keterlaluan saya katakan, bahawa kita ini ada masa hanya mengingati ALLAH pada masa-masa yang tertentu. Allahuakbar. Lemahnya kita. Begitu juga dengan hal mengadu. ALLAH tidak larang kita berkongsi rasa kepada manusia. Tetapi sebaiknya, kita mengadulah terlebih dahulu kepada ALLAH. Kerana, hanya ALLAH yang Maha Memahami akan keadaan kita sedari kecil sehinggalah dewasa. Sahabat, berbicara dengan ALLAH itu lain perasaan. Apa perasaan itu? PUAS. Ya, kepuasan. Mari, Mengadu Kepada ALLAH.

Semoga kita akan berusaha untuk memaksimumkan ingatan kita terhadap ALLAH. ALLAH sentiasa ada di ‘sana’ untuk mendengar pengaduan dari kita, hamba-Nya. Apabila kita mengadu, bukan ALLAH tidak pernah memberikan tindakbalas. Sebaliknya, ALLAH mendengar pengaduan kita itu dengan mencampakkan ketenangan ke dalam hati kita walaupun kita tidak melihat wajah ALLAH SWT.


“Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar terhadap-Ku. Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. Sungguh, ALLAH berserta dengan orang-orang yang sabar.” – al Baqarah : 152 – 153

##sentiasalah mengadu hanya kepada Allah S.W.T.. Mengadu kepada manusia belum tentu memberi kebaikan kepada kita. Put our trust to Allah.. :) ~~

2 comments:

Farhana Mazlan said...

Subhanallah..syukran ya ukhti :'(

Tsamarotulqolbi Daneen said...

Afwan.. :)

Post a Comment